Startscherm van de digibord lesomgeving Doodgewoon in de klas Startscherm van de digibord lesomgeving Doodgewoon in de klas

Tot Zover

Doodgewoon in de klas

Hoe kun je leerlingen ondersteunen en leer je ze spelenderwijs om te gaan met dood en verlies? Door les te geven uit de digitale lesomgeving ´Doodgewoon in de klas´.
Haal de dood uit de taboesfeer. Gebruik deze concrete handvatten om met het onderwerp aan de slag te gaan.
Voor groep 7/8.

lespakket

Op  www.doodgewoonindeklas.nl staat de nieuwe digitale lesmethode over doodgaan, afscheidnemen, rouw en herinnering. Hier krijg je gratis en zonder inloggegevens toegang tot alle lesonderdelen, verschillende werkvormen, een praktische handleiding en ouderbrief.

Waarom zijn lessen over de dood belangrijk?

De dood is onlosmakelijk verbonden met het leven. Ook jouw leerlingen krijgen vroeg of laat te maken met dood en afscheid. Wacht niet op een calamiteit, maar praat hierover vóórdat er tranen zijn. Zo geef je ze bagage mee voor toekomstige momenten.

Geef je leerlingen het gevoel dat alle emoties er mogen zijn. Maak ze vast een beetje vertrouwd met het onderwerp. De dood is bovendien een fascinerend thema waar kinderen nieuwsgierig naar zijn.


Inhoud van de lessen

Het lesmateriaal is gemakkelijk en flexibel in gebruik en passend bij de leeftijd en de leefwereld van leerlingen uit groep 7 en 8. De opdrachten zijn deels digitaal en downloadbaar en kunnen zowel klassikaal, individueel als in kleine groepjes worden uitgevoerd. De leerlingen gaan met de volgende onderwerpen aan de slag:

1. Alles gaat voorbij

Leerlingen leren over sterfelijkheid in relatie tot de kringloop van de natuur en de levensloop. Dood hoort bij het leven. Welke voorstelling hebben zij ervan?

2. Begraven en cremeren

Wat gebeurt er bij doodgaan, begraven en cremeren? Wat betekent condoleren, mag je dan appen? Zijn er gedragsregels of dilemma´s, en wat zijn jouw laatste wensen eigenlijk?

3. Rituelen en cultuur

Over uitvaartrituelen bij religies en bevolkingsgroepen, onderscheid en overeenkomsten, gebruiken uit het verleden en de toekomst.

4. Rouw en herinnering

Over afscheid nemen, verdriet en verlies een plekje geven in je leven. Hoe kun je iemand herdenken en hoe hou je herinneringen levend?

Kerndoelen

Doodgewoon in de klas past goed in de lessen taal, biologie, wereldorientatie (o.a. geschiedenis en levensbeschouwing) en kunstzinnige vorming. Ook kun je met de lesmodules werken aan burgerschapsvorming en identiteit. De methode draagt in belangrijke mate bij aan de leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling.

Aanleiding

Collega´s van groep 7/8 uit de pilotsessie adviseren om in het eerste trimester met het thema aan de slag te gaan. Dan kun je er de rest van het jaar op teruggrijpen. Er zijn veel natuurlijke aanleidingen voor een les over de dood. Denk aan:

  • de herfst en vallende bladeren
  • een huisdier, familielid of BN-er die sterft
  • een nieuwsactualiteit (ramp of vorstelijke begrafenis)

Of speciale kalenderdagen zoals:

  • Allerzielen
  • Halloween
  • Dodenherdenking
  • Week van de Begraafplaats

Tijdsduur

Van één lesuur tot themaweek. De leerkracht kiest welke opdrachten het meeste aanspreken en hoeveel tijd hij of zij er aan kan besteden.

Leerkracht, groep 8: " We hebben er de hele woensdagochtend voor ingepland. En ik heb de leerlingen gevraagd of ze allemaal een dierbaar object meenemen van thuis. Je wilt écht de tijd nemen voor wat bovenkomt, dat is het waard."


Contact

De digitale lesomgeving Doodgewoon in de Klas is ontwikkeld door Museum Tot Zover en Podium, Bureau voor Educatie Communicatie.

Voor vragen of reacties: Laura Cramwinckel, l.cramwinckel@totzover.nl.


Lees verder