Pagina 1 van 2  > >>

Op donderdag 25 mei zijn het museum en café Roosenburgh van 13-17 uur geopend.
 

24-05-2017 | Nieuws

UITVERKOCHT | De Funeraire Academie organiseert op 26 mei een excursie naar de Romeinse Katakomben in Valkenburg. Met rondleiding en lezingen.

31-03-2017 | Nieuws

Especially for You is een luchtige tentoonstelling over een impopulair object: de doodskist.

Te zien vanaf 24 maart.

15-03-2017 | Nieuws

Zondag 5 februari opent Visiting Hours in de Tuinzaal. Tegelijk eindigt Best of Class 1 over dood & architectuur. De makers vertellen over hun project; architect en docent Chris Scheen geeft een inleiding.

24-01-2017 | Nieuws
De Funeraire Academie organiseerde op donderdag 15 december 2016 samen met Tilburg School of Humanities en het Meertens Instituut KNAW een symposium over levensverhalen.
17-10-2016 | Nieuws

Nu te zien: Especially for You

Especially for You is een luchtige tentoonstelling over een impopulair object: de doodskist.

Te zien vanaf 24 maart.


Aan de hand van productfotografie en de erotische kalenders van de Italiaanse kistfabrikant Cofani Funebri weerspiegelt de tentoonstelling Especially For You in Museum Tot Zover het ingewikkelde huwelijk tussen commercie en dood. Hoe verkoop je het onverkoopbare?

De uitvaart is onze last minute of fame, dus alleen het beste is goed genoeg. Samen met een uitvaartleider blader je aarzelend door de kistcatalogus: “Heeft u een voorkeur voor massief eiken of spaanplaat met fineer? U kunt ook een meer persoonlijke kist kiezen uit onze Trendylijn.” Om die keuze te versoepelen fotograferen kistfabrikanten hun producten op hun best. Maar kun je het meest gevreesde object er aantrekkelijk uit laten zien?

Doodskist als lifestyle-artikel
Sinds de jaren 60 werd de dood niet alleen verbannen uit het dagelijks leven, hij werd ook een volwaardig lid van de consumptiemaatschappij. Het nieuwe marktdenken nodigde uit tot andere productfotografie. Sombere rouwkamers van zwarte gordijnen met zilvergalon werden vervangen door een optimistisch decor. Net als bankstellen in een wooncatalogus werden kisten gefotografeerd in een gezellige setting. De kist is geen embleem van onze sterfelijkheid, maar een aantrekkelijk lifestyle-artikel. Ook dood wil je goed voor de dag komen.

Doelgroepdenken
Conform de wetten van de marktsegmentering proberen kistfabrikanten verschillende doelgroepen aan te spreken door kisten te associëren met bepaalde levensstijlen. Verbeterde fototechnieken als Photoshop en 3D-rendering boden daarbij steeds nieuwe mogelijkheden.

Verleiden
Een andere manier die de harde rand van de dood afvijlt is erotische kistfotografie. Gebaseerd op de Pirelli kalender maakte de Italiaanse kistfabrikant én gepassioneerd fotograaf Maurizio Matteucci erotische kistkalenders. Het is een ongeschreven marketingwet: sex sells. De verleiding is niet onbewust, maar vleesgeworden.

Especially For You is van 24 maart tot en met 2 september te zien