Tot Zover
Dödlik
De dood en de bijkomende kosten houden de gemoederen vaak bezig. De uitvaartbranche lijkt een monopolie te hebben op de verkoop van doodskisten en urnen. Waarom zijn uitvaartproducten niet gewoon te koop op de meubelboulevard of bij Ikea? Dat zou de dood meer onderdeel van het dagelijks leven maken. En wellicht goedkoper.
Dödlik, de fictieve IKEA doodskist, is het resultaat van een studentenproject aan de Willem de Kooning Academy richting Advertising. Studentontwerpers Nelleke van Lomwel en Laura Hooreman creëerden in 2017 een hoax door Dödlik instructiefolders te verspreiden, wat de suggestie zou wekken dat Ikea met een nieuw product op de markt zou komen.
Het leverde verraste twitter-reacties op van niets vermoedende Ikea consumenten en servicedeskmedewerkers. “Nee, doodskisten zitten niet in ons assortiment - dat moet een vergissing zijn!”
De instructiefolders bereikten niet alleen scandi-koopjesjagers maar waren ook aanleiding tot debat en krantenberichten. Het eerste demomodel kist werd gemaakt in 2020 ter gelegenheid van de expositie (Re)design Death in CUBE Design Museum. Vanaf zomer 2021 is het ontwerp onderdeel van de vaste presentatie bij Museum Tot Zover.
Probeer 'em uit!
Over de makers
Nelleke van Lomwel is in 2018 afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie. Ze is een creatieve maker en de wereld van adverteren is haar favoriete speelplaats. Ze ontwikkelt speelse, humane oplossingen voor lastige vraagstukken en jaagt graag discussies aan. website
Laura Hooreman is in 2018 afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie. Ze is een conceptuele designer met een verlangen naar sociale verandering.
website