Danse macabre. Aat Veldhoen, 1982 Danse macabre. Aat Veldhoen, 1982

Tot Zover

Perskit

Hier download je het persbericht en foto's van Aat Veldhoen - Realist tot in de kist. Dit materiaal is, met bronvermelding, te gebruiken voor publicaties over de expositie.


Foto's en video's

Klik op de afbeelding om deze in hi-res te downloaden.
Bronvermelding: Zie onderschrift foto. 
Alleen te gebruiken in het kader van de tentoonstelling Aat Veldhoen - Realist tot in de kist. 

Vragen of ander beeld nodig? Mail naar communicatie@totzover.nl

Op zoek naar ons logo of algemene foto's van het museum? Kijk hier

Selfie skelet roept reacties op
In de tentoonstelling kunnen bezoekers ook zelf poseren met een skelet. Als voorproefje ging Museum Tot Zover de stad in om Amsterdammers te laten poseren met dit ‘selfie-skelet’, vergezeld met de vraag: Wat is het mooiste dat je kunt zeggen over de dood? Het skelet gaf veel bekijks en leidde tot uiteenlopende reacties: ‘’De dood maakt het leven waardevol.” “Ik ben niet bang voor de dood, maar bang om dit allemaal te missen.” 

Download de video hier:

PERSBERICHT

Amsterdam, 25 september 2025


‘Kinderlijke losbol’ was hevig geïnteresseerd in de dood

Museum Tot Zover belicht andere kant van kunstenaar Aat Veldhoen

De Amsterdamse kunstenaar Aat Veldhoen (1934–2018) staat bekend om zijn kleurige werken, zijn vrijheid en levenslust. Maar ook sterfelijkheid speelt een belangrijke rol in zijn werk. Voor Veldhoen waren seks, geboorte en de dood onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de hand van zijn schilderijen, tekeningen en polaroids toont Museum Tot Zover een andere kant van de kleurrijke losbol en levenskunstenaar. De tentoonstelling is te bezoeken vanaf vrijdag 26 september.  

Bang voor de dood
Voor het dood-zijn zelf was Aat Veldhoen niet bang, maar wel voor de weg daarnaartoe. Hij schilderde, tekende en fotografeerde dansende of vrijende skeletten. Bezwoer hij hiermee zijn eigen angst of was het een speelse provocatie? “Skeletten boeien mij niet alleen als symbool van de dood, ik vind ze weergaloos mooi van vorm. (…) Het zal ook met mijn angst te maken hebben, want de associatie met de dood blijft natuurlijk altijd bestaan.”

Nieuwsjunkie
Veldhoen was, zeker in zijn latere leven, een nieuwsjunkie en volgde het wereldnieuws op de voet. Dit leidde bij hem tot grote zorgen, vooral na de Tsjernobylramp in 1986. Oorlog en beelden van menselijk lijden keren regelmatig terug in zijn werk, net als het symbool voor stralingsgevaar. Hij hield van liefde en schoonheid en begreep niet dat er zoveel geweld in de wereld was.

Liefdevolle doodsportretten
De gevoelige kant van Aat Veldhoen is terug te zien in de tekeningen die hij maakte van gestorven familie en vrienden. Directeur van Museum Tot Zover Guus Sluiter: “Aat beschreef zichzelf als ‘kinderlijke losbol’, hij beeldde zichzelf ook vaak af als nar of harlekijn die de spot dreef met het koningshuis bijvoorbeeld. Maar in zijn post-mortemportretten zie je een hele andere, zachte kant. Die zijn prachtig en met heel veel liefde getekend. Ontroerend mooi.”

Realist tot in de kist
Veldhoen noemde zichzelf een psychedelisch realist. In zijn overlijdensadvertentie stond ‘Realist tot in de kist’. Dat klopte, want ondanks een gedeeltelijke verlamming bleef hij doorwerken tot aan zijn sterven. Hij leerde zichzelf tekenen en schilderen met links, wat van grote veerkracht getuigt.

Selfie skelet roept reacties op
In de tentoonstelling kunnen bezoekers ook zelf poseren met een skelet. Als voorproefje ging Museum Tot Zover de stad in om Amsterdammers te laten poseren met dit ‘selfie-skelet’, vergezeld met de vraag: Wat is het mooiste dat je kunt zeggen over de dood? Het skelet gaf veel bekijks en leidde tot uiteenlopende reacties: ‘’De dood maakt het leven waardevol.” “Ik ben niet bang voor de dood, maar bang om dit allemaal te missen.” De antwoorden zijn te zien in een serie video's die het museum vanaf nu publiceert op TikTok en Instagram. 

Behalve kunstwerken zijn er in de tentoonstelling persoonlijke spullen van Aat Veldhoen te zien en is er een audiotour. Daarin komen onder meer dochter Venus Veldhoen, partner Hedy d’Ancona en fotograaf Koos Breukel aan het woord.

Over Museum Tot Zover
Tot Zover belicht de dood in al zijn facetten door middel van kunst, fotografie en historische objecten. Het museum is beslist niet zwaarmoedig, de toon is open en helder. Bekende tentoonstellingen zijn De Laatste Aai (**** de Volkskrant), herman de vries * vergaan, Een Lekkere Dood en Doodleuk (“De expositie ontroert, schuurt en biedt verlichting.”, het Parool.