Tot Zover
Kleine Hein op reis door Nederland
Kleine Hein wil de wereld doodvriendelijk maken. Door het aanbieden van een bloem, maar vooral door het aangaan van een gesprek. Over de dood dus. Dat is misschien ongemakkelijk, maar wél belangrijk. Reflectie op sterfelijkheid verbetert de kwaliteit van leven. Wanneer je stilstaat bij de dood kun je je bijvoorbeeld bewuster worden waar je dankbaar voor bent, wat je wilt bereiken of waar je hart sneller van gaat kloppen.
Doe meeMet de landelijke 'Pluk de dag' postercampagne wil Kleine Hein jou ook uitdagen na te denken over sterfelijkheid. Dit doet hij weliswaar met een knipoog en vriendelijk verpakt. Kleine Hein geeft je dat zetje om het net even anders te bekijken. Hij is trots dat zijn posters op zoveel plekken in het land terug te zien zijn.
Wie en waarom Kleine Hein?
Kleine Hein is de mascotte van Museum Tot Zover. Hij is de kinderversie van Magere Hein, de personificatie van de Dood, ook wel ‘de man met de zeis' genoemd. De zeis symboliseert van oudsher het feit dat iedereen ooit sterft. Ook jij en ik. Doodgaan is niet leuk, maar tot het zover is wenst Kleine Hein dat je het leven omarmt.
In het leven zijn liefde en verlies onlosmakelijk met elkaar verbonden. In die zin pleit Museum Tot Zover voor een ‘doodvriendelijke’ samenleving, waarin ruimte is voor verdriet en het bespreekbaar maken van de dood.
Landelijke postercampagne
Kleine Hein verschijnt in 2017/2018 met vier verschillende posters in het straatbeeld. Zo kun je hem tegenkomen wanneer je de hond uitlaat, naar je werk haast op de fiets of wanneer je in de auto zit op weg naar een familiefeestje. Elk seizoen in een ander jasje en andere situatie, maar met dezelfde boodschap: pluk de dag.
Dit 2e seizoen staat Kleine Hein in het groen met de boodschap: 'Pluk de dag. Voordat ik je halen mag'. Mischien een beetje brutaal van Klein Hein, máár... hij geeft je er een bloemetje bij. Wel zo toepasselijk nu de lente ontluikt. Zijn boodschap is natuurlijk ook een klassieke memento mori spreuk.
_________
Deze Kleine Hein postercampagne wordt mede mogelijk gemaakt door het Centercom Subsidiefonds van Centercom buitenreclame. Museum Tot Zover won op 19 september 2017 de prijs die jaarlijks wordt uitgereikt. Zie hier.