Kleine Hein campagnebeeld 3de seizoen 'zand erover' Kleine Hein campagnebeeld 3de seizoen 'zand erover'

Tot Zover

Zand erover?

Met dit zomerse weer bezoekt Kleine Hein het strand. Hij zegt op de zonnige affiche ‘Het was een fijn mens. Nu zand erover.’ Dat kun je natuurlijk letterlijk nemen. Bij een begrafenis wordt er immers zand (nou ja: aarde) op de kist geschept. Maar met de uitdrukking ‘Zand erover’ wordt vaak bedoeld dat we iets moeten vergeten. Dat we er beter niet meer over spreken. Betekent dit ook dat je een dode geliefde los moet laten om door te kunnen gaan met je leven? Nee, dat is een misverstand.


Blijvende verbinding

Rouwdeskundigen menen dat je een overleden dierbare niet helemaal hoeft los te laten. Neem tijd en ruimte voor rouw. De vele herinneringen, objecten van de dode, het blijven praten met en dromen van de overledene spelen allemaal een rol in het verdere voortbestaan van de nabestaande.

Natuurlijk is acceptatie van verlies belangrijk. Maar van een stricte scheiding is geen sprake: noem het liever een blijvende verbinding. Deze 'blijvende verbinding'-theorie, die is ontstaan in de jaren negentig, pleit voor een voortdurende gehechtheid aan onze doden. Dat idee komt tegemoet aan de realiteit zoals veel mensen ervaren in hun verdriet en rouwproces. Liefde leeft voort.

Postercampagne: Kleine Hein op reis door Nederland

Deze museumaffiche maakt deel uit van een landelijke postercampagne. Daarmee wil Kleine Hein jou uitdagen na te denken over sterfelijkheid. Dit doet hij weliswaar op lichtvoetige wijze en vriendelijk verpakt. Hij is trots dat zijn posters op zoveel plekken in het land terug te zien zijn. Lees hier meer over de campagne

Of doe mee met de actie. Heb jij Kleine Hein ergens gespot?

Doe mee

_________

Deze Kleine Hein postercampagne wordt mede mogelijk gemaakt door het Centercom Subsidiefonds van Centercom buitenreclame. Museum Tot Zover won op 19 september 2017 de prijs die jaarlijks wordt uitgereikt. Zie hier.