Tot Zover
Eeuwig leven?
Kleine Hein wil eeuwig leven. Tot zover gaat dat goed, zegt hij eigenwijs. Een eeuwig leven: waarom zou je dat eigenlijk willen? Onze culturele geschiedenis is getekend door hoop op een eeuwig leven. Of anders wel een láng leven. We wenden er allerlei tovermiddelen voor aan.
Doe meeVolgens de Bijbel bereikten de aartsvaders een leeftijd van wel 200 jaar, waarna het eeuwige leven aanving. De Franse Alchemist Nicolas Flamel claimde in de vijftiende eeuw dat hij het levenselixer had ontdekt. Was niet zo. Ook nu voorspellen sommige futurologen dat onsterfelijkheid over 30 jaar een realiteit kan zijn. In dat geval is de medische technologie het lapmiddel. Weinig eten helpt kennelijk ook.
Sterven geeft het leven zin
Dat je leven stopt is een onverteerbare gedachte. Daarom is het geruststellend dat de meeste religies beschikken over een of meer hemels. Aan een eeuwig aards leven zitten namelijk enkele nadelen. Je geheugen krijgt veel te verstouwen. Houdt je brein het wel vol? En je lichaam? Bovendien wordt de aarde vol als er geboren blijft worden terwijl niemand sterft. En je leven vult zich met herhalingen. Saai. Misschien dat het leven minder zinvol is als je niet sterft. Je zou kunnen stellen dat de dood het leven zin geeft. (En toch willen we niet dood).
Het is natuurlijk een mooie wens van Kleine Hein. Herkenbaar. Veel mensen zijn tenslotte gehecht aan het leven en hun dierbaren. Dat is waardevol. Het levenselixer bestaat niet, ook niet voor Kleine Hein. Maar wie misgunt hem zijn optimisme?
Postercampagne: Kleine Hein op reis door Nederland
Deze museumaffiche maakt deel uit van een landelijke postercampagne. Daarmee wil Kleine Hein jou uitdagen na te denken over sterfelijkheid. Dit doet hij weliswaar op lichtvoetige wijze en vriendelijk verpakt. Hij is trots dat zijn posters op zoveel plekken in het land terug te zien zijn. Lees hier meer over de campagne
Of doe mee met de publieksactie. Heb jij Kleine Hein ergens gespot?
_________
Deze Kleine Hein postercampagne wordt mede mogelijk gemaakt door het Centercom Subsidiefonds van Centercom buitenreclame. Museum Tot Zover won op 19 september 2017 de prijs die jaarlijks wordt uitgereikt. Zie hier.