Tot Zover
Herinneringswerk | een predikant en zijn echtgenote (1818)
Dit is een waar topstuk uit het genre knipselkunst. Een ingelijst papierwerk, gemaakt door de Middelburger Johannes Hubertus Reygers (1767-1849) ter herinnering aan een overleden dominee en zijn echtgenote. Het is een klein diorama achter glas met zwarte rouwrand.
Bijzonder diorama
Binnen het genre van de papierknipkunst neemt Reygers een bijzondere plaats in. Hij is geboren in Gorinchem, maar woonde tijdens zijn werkzame leven in Middelburg, waar hij ook stierf. Reygers was opgeleid als tekenaar en maakte veel zeegezichten.
Er zijn meerdere papierknipwerken van hem bekend, bijvoorbeeld in het Rijksmuseum en het Zeeuws Museum. Zijn werken zijn driedimensionaal en gaan richting het diorama, terwijl de meeste papierkunst plat, tweedimensionaal is. In dit herinneringswerk zijn alle details met de grootste precisie gemaakt. Het werkje zit vol symbolische verwijzingen naar het christelijke geloof (de bijbel) en naar het verstrijken van de tijd (zandloper, zeis, slang die in zijn staart bijt).
De medaillonportretten zijn mogelijk geschilderde kopieën van portretten die omstreeks 1780 zijn vervaardigd door de Duitse kunstenaar Johann Anspach (1752-1823). Anspach werkte het grootste deel van zijn loopbaan in Rotterdam en Den Haag. De originelen zijn nog niet gevonden.
Maar wie zijn afgebeeld? Dat is niet duidelijk. Het is in ieder geval een predikant met zijn echtgenote. Het knipwerk is rechtsonder gesigneerd: J. H. Reygers. f.1818. In 2009 is het werk gerestaureerd door Lingbeek, Haarlem.