Tot Zover

Taart-urn voor de as van Guus Vleugel (1998)

Uitzonderlijke uitvaarten zijn van alle tijden, maar in de jaren negentig van de vorige eeuw zien we er veel, en die zijn vaak uitbundig te noemen. Het was de tijd dat veel mensen uit de homo- en uitgaanswereld bezweken aan AIDS. Hun uitvaart moest zijn zoals ze hadden geleefd: feestelijk. Bekend zijn de begrafenissen van Manfred Langer (1994) en Peter Giele (1999). De urn van Guus Vleugel past in deze trend. Het is een extravagante taart, vrolijk en over-the top gedecoreerd. De originele kaarsen zitten er nog in.


De urn is onze nieuwste aanwinst, een waar topstuk. Het is van keramiek en naar een ontwerp van beeldend kunstenaar Guusje Beverdam. Ze vervaardigt vooral felkleurige, keramische beelden.

Guus Vleugel (1932-1998) was een bekende tekstdichter, toneelschrijver en schrijver van (cabaret)liedjes en romans. Twintig jaar werd zijn as bewaard in deze urn. De urn stond thuis bij Vleugels partner Ton Vorstenbosch (1947-2017), ook een toneelschrijver. Toen Vorstenbosch stierf werd hun as samen verstrooid op De Nieuwe Ooster. Gerard van Heusden - de latere partner van Vorstenbosch- schonk de urn aan Museum Tot Zover.

Op verzoek van het museum schreef Guusje Beverdam over de urn en hoe de opdracht in 1998 tot stand kwam:

Ik heb Ton Vorstenbosch, de vorige man van Guus Vleugel, leren kennen toen hij nog bij café Krom kwam in de Utrechtsestraat. Een vriendin van mij woont in de Kerkstraat en bij Krom dronken we meestal wat, wanneer ik in Amsterdam kwam en de vijf in de klok zat en daar zat Ton Vorstenbosch dan ook vaak met zijn witte wijn verdund met water. Toen hij zag wat ik maakte heb ik van hem de opdracht gekregen om een urn te maken voor de as van Guus Vleugel.

De urn van Guus Vleugel is van keramiek en van binnen bekleed met rood fluweel. Hij is voor binnen gemaakt, niet vorstbestendig, ongeschikt voor buiten. De opdracht was een kunstwerk/urn te maken zonder dat bezoek in huis het als een urn zouden herkennen.

Ik heb hem gemaakt in de vorm van een grote roze taart met symbolen over de liefde, zijn geaardheid en werk.

  • Het hart, de rozen en duiven staan voor de liefde.
  • De vleugels hebben betrekking op zijn naam en natuurlijk omdat hij is gaan hemelen.
  • De kleur roze, de gouden pikjes in de slagroom en de bananen-kandelaars op het homo zijn.
  • De gouden leeuw met getrokken zwaard, staan voor de ironie en zijn aversie tegen het koningshuis in zijn werk.

 

Ton was er heel tevreden en blij mee, de ironie in het werk kon hij erg waarderen, het paste bij Guus, ook de krimpscheur in de bodem vond hij geen probleem. Opdracht naar tevredenheid vervult!

Guusje Beverdam, mail van 18 oktober 2018