Detail uit Schemering (Sarah Grothus) Detail uit Schemering (Sarah Grothus)

Tot Zover

Perskit

Hier download je het persbericht, foto's en logo's van Schemering. Dit materiaal is vrij te gebruiken voor publicaties over de expositie.


Amsterdam, 8 december 2021

Expo ‘Schemering’ laat je dwalen door een kleurrijk dodenrijk

Museum Tot Zover is veranderd in een schemerwereld vol geheimzinnige fantasiewezens, geschilderd door Sarah Grothus. Door het grote formaat van haar doeken en de soundscape voelt het alsof je een andere wereld betreedt, een verstilde wereld tussen leven en dood. Schemering is te zien tot en met 27 maart 2022.

De kleurrijke werken waarop Sarah Grothus haar universum afbeeldde, bedekken complete wanden van het museum. De gang is omgebouwd tot lange doodskist met zachte wanden van beschilderd doek, de grootste en kleurrijkste doodskist van Nederland. Hier doorheen lopen voelt als een overgangsrite, een transformatie. Je voelt je nietig tussen alle groteske en spookachtige figuren. Ze zijn niet allemaal vriendelijk, ze vertolken alles wat we in ons hebben. Lief, zorgzaam, dreigend en bruut. Zijn ze dood of levend, zijn het geesten misschien?

“Ik weet niet of de dood het einde betekent. Ik weet ook niet of ik geloof in een leven na de dood. Misschien is het juist daarom dat ik het probeer te visualiseren.”
– Sarah Grothus

De magische dimensie van licht en geluid 
Verschillende elementen beïnvloeden je ervaring van de tentoonstelling: het gebouw zelf, de lommerrijke begraafplaats waar het museum is gevestigd en in deze expositie vooral ook het steeds wisselende daglicht. Door het invallende zonlicht zie je de schaduwen van de oude begraafplaatsbomen bewegen op de grote, doorschijnende doeken; alsof er twee werelden door elkaar lopen. Ook geluid speelt een grote rol in de centrale tentoonstellingszaal. Speciaal voor de expositie componeerde Daniël Maalman De geesten zijn met ons, een electrosoundscape van ruim 20 minuten.


Fascinerend werk.. […] De schemerwereld van Sarah Grothus is een opmaat naar het nirwana, waar het best vredig en vrolijk zou kunnen zijn.

Marjan Berk, AD
 

Hoe gaan we om met de dood?
Sarah Grothus is sinds haar vijfde, toen haar opa overleed, gefascineerd door de dood. Ze haalt inspiratie voor haar werk uit verschillende culturen, mythes en religies. Dankzij een beurs van het Mondriaan Fonds reisde ze naar Mexico, waar ze Día de Muertos meemaakte. Die ervaring liet haar niet meer los. De feestelijke sfeer vormde een groot contrast met de manier waarop we hier met de dood omgaan: we zijn er bang voor, en willen hem wegstoppen. Met haar werk wil ze daar vragen over oproepen.

Sarah Grothus (Duitsland, 1984) is een groot schilderkunstig talent. Ze kreeg haar kunstopleiding in Gent en Enschede en deed residencies in Amerika, Mexico en Zweden. Ze exposeerde eerder op verschillende plekken in Duitsland, Mexico en Nederland, waaronder in het Rijksmuseum Twente. Schemering is haar eerste solotentoonstelling.

Museum Tot Zover belicht de dood in al zijn facetten door middel van kunst, fotografie en historische objecten. Het museum is beslist niet zwaarmoedig, de toon is open en helder. Bekende tentoonstellingen zijn Funeral Train (***** de Volkskrant), Post Mortem, De Laatste Aai (**** de Volkskrant) en EAT LOVE DIE. Het museum is gevestigd op begraafplaats De Nieuwe Ooster in Amsterdam.

Foto's die je kunt gebruiken 

Klik op afbeelding voor download in hi-res.
Bron vermelden: Museum Tot Zover
Kunstenaar: Sarah Grothus
Alleen te gebruiken in het kader van de tentoonstelling 'Schemering'.